Vedtægter
for Gershøj Vandværk
§ 1
Selskabet, der er stiftet 11.1.1978, er et andelsselskab med begrænset
ansvar, hvis navn er Andelsselskabet Gershøj Vandværk a.m.b.a.
Selskabet har hjemsted i Lejre Kommune.
§ 2 – Formål
Selskabets formål er – i overensstemmelse med den til enhver tid
gældende vandforsyningslov og det for vandværket til enhver tid
fastsatte regulativ – at forsyne ejendomme inden for vandværkets
forsyningsområde med godt og tilstrækkeligt vand samt at varetage
andelshavernes fælles interesser i alle vandforsynings- og deraf afledte
spørgsmål.
§ 3 – Andelshavere
Som andelshaver optages efter ansøgning til bestyrelsen enhver tinglyst
ejer af fast ejendom inden for værkets forsyningsområde under hensyn til
de vandindvindings-rettigheder, som selskabet til enhver tid har.
For ejendomme, der er opdelt i ejerlejligheder, er det ejerne af de
enkelte ejerlejligheder, der er andelshavere, medmindre andet er
tinglyst på ejendommen.
§ 4 – Andelshavernes forpligtelser og hæftelser
Medmindre andet er særskilt vedtaget, hæfter andelshaverne alene med
deres indskudte kapital for selskabets forpligtelser.
For forpligtelser i forbindelse med lån, som selskabet måtte optage, kan
det vedtages, at andelshaverne hæfter solidarisk – men ikke personligt.
Kreditorerne kan dog først holde sig til de enkelte andelshavere, når
det har vist sig umuligt at opnå dækning hos selskabet. Sekundært hæfter
andelshaverne i sådanne tilfælde indbyrdes ligeligt.
For eksisterende lån med solidarisk hæftelse på tidspunktet for
vedtagelsen af stk. 2 gælder, at den aftalte hæftelse fortsætter, indtil
lånet er fuldt tilbagebetalt – herunder også at nye andelshavere bliver
omfattet af den gældende låneaftale.
Enhver andelshaver skal ved sin indtræden i selskabet underskrive en
erklæring om, at han indtræder med alle de rettigheder og pligter, der
fremgår af vandværkets til enhver tid gældende regulativ, gældende
takstblad og nærværende vedtægter, herunder forudgående betaling af
tilslutningsafgift/anlægsbidrag. Samtidig meddeler den nye andelshaver
sine kontaktoplysninger, herunder sin email adresse, fastnet- og/eller
mobiltelefonnummer, ligesom han forpligter sig til at sørge for, at
selskabets bestyrelse til enhver tid er i besiddelse af aktuelle
kontaktoplysninger.
Enhver andelshaver hæfter for sine eventuelle lejere.
Parceller med selvstændige målere, andelshavere organiseret i
andelsboligforeninger, ejerlejlighedshavere med fælles forsyning,
boligfællesskaber eller lignende hæfter solidarisk for leverancen.
Tilslutning beregnes pr. forsyningssted (f.eks. en andelsboligfor-ening
med 10 boliger, skal betale tilslutning for 10 medlemmer, der således
bliver individuelle andelshavere, men med særlig (solidarisk) hæftelse.
I tilfælde af ejerskifte er den tidligere andelshaver – ved dødsfald
andelshaverens bo – pligtig at sørge for, at den nye ejer indtræder som
andelshaver i stedet for den udtrædende og altså overtager dennes
forpligtelser. Sker dette ikke, mister den udtrædende andelshaver sin
ret til andel i selskabets værdier, men han hæfter fremdeles for
selskabets forpligtelser. Det er en betingelse for selskabets
godkendelse af ejerskiftet, at samtlige forfaldne ydelser til
vandværket er betalt.
Selskabet kan betinge sig, at nye andelshavere ved en tinglyst
deklaration på ejendommen sikrer betaling af forfaldne ydelser, også i
tilfælde af ejerskifte ved tvangsauktion eller anden retsforfølgning.
Ingen andelshaver har i øvrigt særlige rettigheder eller pligter bortset
fra, hvad der følger af nærværende vedtægter samt det af Lejre Kommune
til enhver tid vedtagne regulativ.
§ 5 – Andelshavernes rettigheder
Selskabets andelshavere har ret til at blive forsynet med vand på de i
regulativet fastsatte vilkår.
Ved indmeldelse udleveres gældende vedtægter, regulativ og takstblad til
den nye andelshaver.
§ 6 – Udtræden af selskabet
Udtræden af selskabet på anden måde end ved ejerskifte kan kun ske
- ved ejendommens nedlæggelse (sletning som selvstændigt matrikelnummer).
- ved ekspropriation og lignende, forudsat at den vandforbrugende
virksomhed ophører. Før udtræden kan finde sted, skal ejendommens
stikledning afbrydes ved forsyningsledningen, ligesom ejendommens (andelshaverens)
andel af selskabets gæld skal indbetales.
- ved eksklusion af selskabet på grund af restance, der ikke har kunnet
inddrives, og efter udløbet af eventuelle frister i det gældende
regulativ. Efter eksklusion afbrydes vandforsyningen, og såfremt der
senere igen ønskes vandforsyning til den pågældende ejendom, betragtes
dette som nytilslutning med deraf følgende nyindbetalinger.
Ved udtræden er en andelshaver – bortset fra det tilfælde, at selskabet
samtidig ophører med at eksistere – ikke berettiget til at få udbetalt
nogen andel af selskabets nettoformue, ligesom eventuelle erstatninger
eller omkostninger afholdes af den udtrædende andelshaver.
§ 7 – Levering til andre end andelshavere
Institutioner, som ifølge deres natur ikke kan være andelshaver, eller
ejere af enkelte ejendomme, som på grund af særlige omstændigheder ikke
kan være andelshaver, vil mod en af bestyrelsen fastsat afgift kunne få
leveret vand. Sådanne købere skal, inden levering påbegyndes, forpligte
sig til at overholde vandværkets vedtægter og regulativ.
Bestyrelsen fastsætter i hvert enkelt tilfælde vilkårene for sådanne
vandleverancer.
§ 8 – Generalforsamlingen
Selskabets øverste myndighed er generalforsamlingen.
Ordinær generalforsamling afholdes én gang om året i februar måned.
Indkaldelse til generalforsamling, ordinær såvel som ekstraordinær, sker
med mindst 14 dages varsel ved særskilt meddelelse til hver enkelt
andelshaver. Indkaldelsen sendes som email . Bestyrelsen kan vælge
desuden at lade indkaldelsen annoncere i en lokal avis samt ved opslag i
lokalområdet.
Indkaldelsen skal indeholde dagsorden og være ledsaget af kopi af det
reviderede årsregnskab.
Forslag fra andelshaverne (pkt. 11) må for at komme til behandling på
den ordinære generalforsamling være modtaget af bestyrelsen senest 15.
januar i skriftlig form, herunder pr. email. Rettidigt modtagne forslag
udsendes sammen med dagsordenen. Sammen med dagsordenen udsendes også
eventuelle forslag fra bestyrelsen, jfr. pkt. 6.
Kun andelshavere og medlemmer af disses husstand har adgang til
selskabets generalforsamling. Bestyrelsen kan invitere gæster til
generalforsamlingen.
Den ordinære generalforsamling har følgende dagsorden:
1. Valg af dirigent
2. Formandens beretning om det forløbne år
3. Det reviderede regnskab forelægges til godkendelse
4. Budget for det kommende år forelægges til godkendelse.
5. Fastsættelse af årsafgifter
6. Forslag fra bestyrelsen
7. Valg af formand
8. Valg af kasserer
9. Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer og suppleanter
10. Valg af revisor og suppleant
11. Behandling af indkomne forslag
12. Eventuelt
§ 9 – Stemmeret m.v.
Enhver andelshaver har én stemme pr. ejendom, som vedkommende ejer. Dog
kan ingen andelshaver have mere end 3 stemmer.
Såvel på ordinære som ekstraordinære generalforsamlinger træffes
afgørelser ved simpel stemmeflerhed.
Dog kræves der til beslutning om ændring af vedtægterne tilslutning fra
mindst 2/3 af de afgivne stemmer. Desuden skal mindst 2/3 af
andelshaverne være repræsenteret på den pågældende generalforsamling.
Såfremt kun den første men ikke den anden af disse betingelser er
opfyldt, indkalder bestyrelsen inden 1 måned og med 14 dages varsel til
en ekstraordinær generalforsamling, på hvilken forslaget kan vedtages
med 2/3 af de afgivne stemmer, uanset antallet af fremmødte andelshavere.
Enhver andelshaver kan kræve skriftlig afstemning.
Der kan stemmes ved skriftlig fuldmagt til en andet andelshaver, men
ingen andelshaver kan have fuldmagt fra mere end 3 andre andelshavere.
§ 10 – Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling indkaldes, når bestyrelsen finder det
nødvendigt, eller når mindst 25% af andelshaverne til bestyrelsen
skriftligt fremsætter forlangende herom, ledsaget af en skriftlig
dagsorden. I sidstnævnte tilfælde skal generalforsamlingen afholdes
senest 1 måned efter modtagelse af begæringen. Ekstraordinær
generalforsamling indkaldes med 14 dages varsel, medmindre særlige
forhold gør det påkrævet at afholde generalforsamlingen tidligere.
§ 11 – Bestyrelsen
Bestyrelsen består af 5 medlemmer, der vælges på den ordinære
generalforsamling: Formand, kasserer samt 3 bestyrelsesmedlemmer, alle
for 2 år ad gangen. Genvalg kan finde sted. Formand og kasserer er på
valg forskudt. Formanden i lige år, kassereren i ulige år.
Desuden vælges for 1 år ad gangen 3 bestyrelsessuppleanter, der ved
vakance indtræder i bestyrelsen efter den i referatet anførte rækkefølge
i det afgående medlems resterende valgperiode. Såfremt et
bestyrelsesmedlem uden rimelig grund udebliver fra 3 på hinanden
følgende bestyrelsesmøder, indkaldes suppleanten.
Af bestyrelsens 3 menige medlemmer afgår skiftevis 1 og 2, første gang
efter lodtrækning. Genvalg kan finde sted.
Ingen andelshaver under 65 år kan nægte at modtage valg. Dog kan en
andelshaver fritages for valg i lige så lang tid, som han tidligere har
fungeret som bestyrelsesmedlem eller revisor.
§ 12 – Bestyrelsens arbejde
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden, og sekretæren
udarbejder mødereferat, som rundsendes til godkendelse i bestyrelsen.
Bestyrelsen vælger selv sin sekretær, der ikke behøver at være
andelshaver i selskabet.
Bestyrelsen er ansvarlig for den daglige drift i overensstemmelse med
vedtægterne og gældende regulativ, herunder at der til enhver tid skal
sikres andelshaverne lavest mulige driftsbidrag, som dog foruden
driftsomkostningerne skal dække forsvarlige afskrivninger af anlæg og
rimelige henlæggelser til fornyelser og nødvendige udvidelser.
Bestyrelsen kan for selskabets regning antage personale i fornødent
omfang samt afholde de efter dens eget skøn nødvendige udgifter til
administration, reparation og vedligeholdelse. Den har ansvaret for
regnskabsførelsen og opstiller årsregnskab og budget. Anlægsvirksomhed,
der overstiger det vedtagne budget inkl. eventuelle henlæggelser, skal
forelægges generalforsamlingen, inden arbejdet iværksættes.
§ 13 – Tegningsregler
Selskabet tegnes af formanden og kassereren i forening. Dog kan den
samlede bestyrelse give fuldmagt til en enkelt person til at tegne
selskabet i bestemte tilfælde, således f.eks. til at disponere over
konti i pengeinstitutter.
§ 14 – Regnskab og revision
Selskabets regnskab revideres af en af den ordinære generalforsamling
for 1 år ad gangen valgt revisor samt eventuelt af en af bestyrelsen
antaget statsautoriseret/ registreret revisor.
Selskabets regnskabsår er kalenderåret. Regnskabet skal tilstilles
revisor inden 15. januar.
Revisor skal mindst én gang årligt foretage uanmeldt revision/eftersyn.
Regnskabet underskrives af revisor og bestyrelse.
Det årlige overskud, der måtte fremkomme efter forsvarlige afskrivninger
og henlæggelser, kan ikke udbetales til andelshaverne.
§ 15 – Selskabets opløsning
Selskabet kan ikke opløses, før al gæld er afviklet. Opløsningen kan kun
besluttes, såfremt ¾ af samtlige stemmeberettigede andelshavere stemmer
derfor. Dersom opløsningen vil kunne ske uden indskrænkning af
forsyningsmulighederne, f.eks. ved fusion med andet vandværk eller ved
kommunal overtagelse, kan opløsningen dog besluttes efter de i § 12
angivne bestemmelser for vedtægtsændringer.
Gershøj marts 2014
Selskabets vedtægter er vedtaget på den konstituerende generalforsamling
den 11. januar 1978 og senest ændret på ordinær generalforsamlingen den
25. februar 2014, samt endeligt vedtaget på ekstraordinær
generalforsamling den 18. Marts 2014.
Bestyrelsen
|